L’ideal deu ser una ciutat que propiciï la felicitat. Ara, les ciutats es valoren
pel grau de felicitat i pel nivell de benestar emocional que estimulen. Entre
els indicadors es deuen tenir en compte el nivell de confortabilitat, la qualitat dels serveis i dels espais per al
gaudi cultural i de l’oci i una organització
horària que faci compatible la feina amb la vida personal. Evidentment on es
pugui treballar i la majoria ho puguin fer en allò que els agrada o que les
condicions del treball siguin dignes i gratificants. Però, també, on l’
urbanisme tingui com a subjecte primordial les persones, els vianants de totes
les edats i condicions físiques. I els habitatges, a part de ser uns contenidors
funcionalment suficients, siguin construccions amables i harmòniques, d’una
composició formal que imiti la natura i les proporcions humanes, i on la
botànica senyoregi, quan n’és el temps propici, qualsevol indret. On siguin
fàcils i efecients la mobilitat i les relacions humanes. Poc soroll, molta
urbanitat, respecte estricte pel mobiliari urbà, netedat, amabilitat entre
veïnatge, respecte per l’autoritat, i parsimònia, que vol dir assossec en la
manera de parlar i actuar. És a dir, calma, moderació, frugalitat,
circumspecció, equilibri, mesura, sobrietat...Com ens agradaria, oi?, la ciutat
educadora!
Només, però, que de moment, a Lleida ens plantegéssim remodelar la plaça de Sant Joan i la Rambla de Ferran ja ens hi hauríem acostat una mica més. Almenys igual que el que varen representar, en el seu dia, la canalització del Segre, la remodelació dels Camps Elisis, l’agençament de la Mitjana, la creació del camí del riu fins a Butsènit o fins i tot el traçat de vials per a bicicletes, malgrat que aquests hagin tingut un rendiment tan baix. El cas és que un determinat embrió de model de ciutat ja el tenim esquerat. Iniciatives com el concurs d’embelliment de balcons és una bona mostra de per on podríem créixer. La definició de tipologies constructives en determinats barris on el models tradicionals encara són visibles o recuperables també ens hi ajudaria, i oblidaríem de passada el campi qui pugui que ha imperat en bona part del barri vell. El model, però, sense l’objectiu d’una ciutat saludable, d’una ciutat d’oportunitats laborals, d’una ciutat ètica, d’una ciutat del coneixement, seria un simple aparador de la buida beutat.
Només, però, que de moment, a Lleida ens plantegéssim remodelar la plaça de Sant Joan i la Rambla de Ferran ja ens hi hauríem acostat una mica més. Almenys igual que el que varen representar, en el seu dia, la canalització del Segre, la remodelació dels Camps Elisis, l’agençament de la Mitjana, la creació del camí del riu fins a Butsènit o fins i tot el traçat de vials per a bicicletes, malgrat que aquests hagin tingut un rendiment tan baix. El cas és que un determinat embrió de model de ciutat ja el tenim esquerat. Iniciatives com el concurs d’embelliment de balcons és una bona mostra de per on podríem créixer. La definició de tipologies constructives en determinats barris on el models tradicionals encara són visibles o recuperables també ens hi ajudaria, i oblidaríem de passada el campi qui pugui que ha imperat en bona part del barri vell. El model, però, sense l’objectiu d’una ciutat saludable, d’una ciutat d’oportunitats laborals, d’una ciutat ètica, d’una ciutat del coneixement, seria un simple aparador de la buida beutat.