20 de gener del 2016

EL PROBLEMA ÉS CATALUNYA

L’escull més dificultós per a la formació d’un govern progressista a l’Estat espanyol, vistos els resultats de les darreres eleccions, és Catalunya. Però, Catalunya, paradoxalment, és també l’argument més congruent per fer possibles grans coalicions entre dretes i esquerres. Catalunya, governi qui la governi, sempre és el gran problema d’Espanya. M’explicaré. La majoria d’afiliats i de simpatitzants dels partits anomenats unionistes, creuen –no pensen, sinó creuen- que Espanya és el concepte previ a qualsevol altre. És el protoconcepte o el concepte fundacional, i evidentment molt anterior (i superior en qualsevol rang) al de llei, ciutadania, democràcia o persona humana. És a dir, per a aquesta gent, que se sent hereva dels pares i mares mítics engendradors d’Ibèria, la idea d’Espanya és la idea primigènia, el concepte dels conceptes. I Catalunya, precisament, és la part del contingut implícit del Gran Concepte que el fa girigar, que fa nosa, que no acaba d’encaixar, no ara, no, sinó des del mateix origen dels temps. Però, paradoxalment alhora, és una peça del Concepte sense la qual no es pot entendre tot el Concepte. És com una mena d’angoixa d’un sensefí, d’una roda que gira sobre si mateixa imparablement. És ni més ni menys, que la paradoxa dels límits que es toquen entre amor i odi.

Catalunya com a problema i com a necessitat d’Espanya seria un dels exemples més il·lustratius per explicar els abstrusos raonaments de l’ontologia del Ser. Mirin si és important d’arribar a entendre aquesta qüestió que d’aquest caprici de la gènesi del sentit d’Espanya, se’n deriven tot els altres conceptes, els particulars i els més concrets. Spain is different, l’eslògan turístic dels setantes, en el fons ens remetria al que acabem de dir. Spain és, insistim, el principi epifànic del qual poden derivar tranquil·lament dictadures, democràcies, imperis, el que sigui. Són mers adjectius. No condicionen la substància. Les formes poden ser províncies o comunitats autònomes. Regne o república. Poden ser temps de pau o de guerra. Tant se val, l’essència Espanya és inalterable. És el valor primordial que fonamenta la resta. I qui són, els guardians d’aquesta ampolla essencial en els temps contemporanis? Ja ho saben. Només que ara entremig del PP i del PSOE s’hi han col·locat els nouvinguts de C’s. I em pregunto: cal tant exèrcit per a combatre el Tabú?

13 de gener del 2016

ARA VA DE BO

Finalment, s’ha estat capaç. Amb moltes renúncies, molts sacrificis i molts gols. Autogols, és clar, però sobretot uns golassos tant a la dreta unionista, que ja brindava, no pel fracàs secessionista, sinó exactament per l’enterrament amb calç viva dels independentistes. I un golàs immens als dels PSC-PSOE i, sobretot, a En comú-Podem, perquè el pacte entre Junts pel Sí i la CUP els ha arrabassat tots els arguments del seu prioritari eix social i el seu reformisme tan peregrí com l’Odissea de la Utopia que s’enceta. Haurà estat la primera vegada a la història de Catalunya que, de patac haurem fet el salt mortal més arriscat que va dels memorials de greuges del segle XIX a l’autonomisme i d‘aquest a la re-proclamació de la república. Esperem que els déus ens facilitin un bon viatge, que no sigui molt llarg i penós. I que el pronòstic que va fer un dia Aznar que abans es trencaria Catalunya que no pas Espanya, no esdevingui una fatalitat. Segurament coneixia una mica la història contemporània de Catalunya, i per tant, la manera de comportar-nos socialment a l’hora de pensar en termes globals de país. En fi que coneixia perfectament aquest déu o reietó que cada català porta dins seu i que fa tan difícils els consensos.

Diuen que la paciència és amarga, però que és dolç el seu fruit. El propòsit del nou president són una vintena de lleis, que se’n deriven del full de ruta, que difícilment es poden tramitar en els divuit mesos de què s’ha parlat sempre. Caldran euros, caldran impermeables contra els aiguats del Constitucional. Caldrà, com deia Puigdemont, molta més gent per fer front a les andanades que ens esperen. De fet, un exèrcit ben equipat, de gent valenta, decidida a aguantar tota mena de patacs, i, en bona part, temerària. Perquè la nostra antropologia, diguem-ho així, ens diu que tenim poca cosa de marines. Ni tenim cap mena de moral de ser-ho. Sigui tòpic o no, hem triomfat com a comerciants, artistes, esportistes, i darrerament com a investigadors. Aviat farà uns deu anys de la crisi i amb la destrucció de la classe mitjana sobretot en les àrees més poblades del país, ha renascut la necessitat de rellegir Marx, de tornar a posar en pràctica el socialisme real, d’assaltar els palaus d’hivern i d’estiu, jubilar els pares de la pàtria i, en certa manera perdonar-los la vida. Ara va de bo, ara ens faran l’examen de veritat.

30 de desembre del 2015

ENCARA POSTELECTORAL

Fixin-se quin nivell de consciència democràtica que impera encara en algun sector d’ aquest país que a un bisbe espanyol se li va acudir de dir que el resultat de les passades eleccions era una demostració de com estava de malalta la nostra societat. Com si el desballestament de l’alternança tradicional entre PP i PSOE amb l’emergència a les Corts de Podemos i Ciudadanos, s’hagues inoculat de nou a Espanya el virus de la desunió pàtria que tantes desgràcies va comportar el triomf del Front Popular el 1936. Ves per on, l’expressió popular a les urnes de la pluralitat i la diversitat, hi ha gent a l’Estat espanyol que ho considera una aberració. I per alienació i maldat absoluta el fet que a l’hemicicle hi haurà, declaradament, almenys 17 diputats independentistes. I, per a més inri, si es pot encara, que n’hi haurà 69 més que, contra tots els impossibles del PP i del PSOE, proposen un referèndum d’autodeterminació per a Catalunya. És clar, una cosa semblant no havia passat mai. No havia passat mai que hi hagués hagut unes eleccions després o enmig del tsunami de la crisi econòmica i de l’orgia de la corrupció viscuda aquests darrers anys. I que –havia de passar algun dia joiós- les noves generacions comencessin de liquidar d’una vegada per totes amb la transició i les seves seues seqüeles, els intocables, les castes, les baronies i els ducats.

És clar que passen coses rares amb el sistema electoral vigent, i tant! Com que a Izquierda Unida, un diputat li costi més de 450.000 vots, mentre que al PP, 58.000. Però el més rocambolesc, exactament una pèrfida extravagància, seria que acabessin pactant PP i PSOE, tal com pressionen els poders econòmics, els de l’íbexs, la troika, els conservadors europeus i els mantenidors de l’estatus quo, en nom de l’estabilitat i dels interessos financers. Per bé que, contràriament, seria el més normal que fessin, si a Catalunya hi hagués, per una casualitat surrealista, via lliure a la investidura d’Artur Mas. S’hauria produït un tsunami social si el PSOE hagués acabat consentint que el PP es fes amb la presidència del govern, però per anar en contra d’un govern independentista, l’unionisme, la madre patria, i l’essencialisme donpelaiesc, estan per sobre de tot, àdhuc de l’absurd. Quines coses que té una part important d’Espanya que 40 anys de democràcia no han acabat mai de guarir!

25 de desembre del 2015

Nadala 2015

La boira ha fos l’Estel,
ens ha distret el gel
i hem perdut el camí.
Ai que el Nen deu delir
pel nostre besamà!
Ai com deu esperar
l’encens, l’or i la mirra!
I els besos del rei negre,
les blanques carantoines
i rosses pessigolles!

Topem amb uns pastors
que canten l’Alegria,
i ens diuen que hem fet tard,
que és nat a l’establia.
Que “els xais li han dat calor,
i els ases companyia.
El fuster ens ha promès
cleda nova de freixe,
Maria, una samarra
i una densa bufanda.
I el Nen amb els ditets,
un cel de color blau,
si us guiem pel camí
on es pot prescindir
de tot el que dueu”.

Ja xiula l’esmolet,
la vida no s’atura,
la mort no plany ningú.
Els àngels, quan llostreja,
es sortegen els torns
de les hores de guàrdia
dels dies i dels anys,
–seran uns trenta-tres–
que durarà la vida
del Nen de Nazaret.


Josep Borrell, desembre de 2015

23 de desembre del 2015

POSTELECTORAL

Ara és l’hora de preparar-se per governar la diversitat. Ja ens agradarà veure què fan els suplents del bipartidisme. Sí, ja ha arribat l’hora, com deia F. Schiller, que els vots, a part de comptar-los, s’hauran de poder pesar. Ara potser podríem fer les coses més ben fetes. Poder mesurar millor, per exemple, dels partits i dels qui han obtingut escons, el grau de veracitat de les seues promeses i de les seues intencions, els mitjans per a una gestió eficaç i els recursos amb què caldrà comptar per a fer possible la utopia que han venut. I, sobretot, els que realment es podran aconseguir i la capacitat intel·lectual, moral, psicològica, necessària almenys perquè es compleixi el principi que un membre d’un parlament no pot ser menys incompetent que els qui l’han votat. I haurem de disposar, en l’era de la transparència, eines manejables per qualsevol ciutadà, per conèixer el grau de cultura democràtica i capacitat de diàleg dels representants electes. Quin és el seu nivell de respecte per la diferencia. Quina és la seues capacitat d’empatitzar. Quina la seua capacitat d’anàlisi. Si els seus actes, les seus accions són presidides pel rigor i a la cerca de la màxima eficiència. Si estan entrenats en cultura avaluativa. Si disposen d’uns mínims en totes aquelles competències bàsiques per saber ser, saber estar, saber fer, saber dir, saber prioritzar, etc.

Perquè ja sabem que en política l’important no és que tinguis la raó, sinó que els altres, nosaltres, la hi puguem atorgar raonadament. ¿Per què els partits polítics en campanya sempre tenen garantides solucions per a tots els mals i, després a l’hora de la veritat tots són entrebancs i vuits i nous i cartes que no lliguen, és a dir xerrameca, banalitats i ocurrències amb què no comptaven? Perquè, és clar, com diu aquell, el polític ha de ser capaç de preveure el que passarà demà, el mes pròxim, l’any que ve, però ha de ser prou intel·ligent per explicar-nos després per què no ha tingut lloc el que anunciava. Com que estem tan escamnats, ja no hauria de passar més, com ironitza W. Allen, si és que iniciem una nova era política, que de cada possible solució se’n faci un problema. Que a cada pregunta hom es faci l’orni, que a cada evidència es negui la major. Governar, deia Confuci, significa rectificar. I, com diu un proverbi gal·lès, qui vol ser líder ha de poder ser pont.

16 de desembre del 2015

ELECCIONS

Fins ahir hi havia més d’un trenta per cent d’indecisos. Els debats, de fet, aporten molt poca mobilització. Els anuncis són una repetició d’eslògans desesperant. La publicitat estàtica és sòbria, missatges gens retòrics, però molt genèrics: grans conceptes, que auguren poques possibilitats de concreció perquè o bé es té interioritzat que se serà oposició. O perquè, si es detalla massa, igual la gent es pot espantar. En fi, que tot fa l’efecte que es tracta de variants tàctiques de més del mateix, malgrat el rebombori de Podem i la consolidació de C’s. Com si, cap dels partits que es presenten en aquestes eleccions es veiés amb cor de canviar gran cosa o d’anar, realment, més enllà del que s’ha deixat establert. Com si els qui pretenen el govern de l’Estat ja intuïssin que serà difícil fer govern, que serà molt difícil per no dir impossible reformar gran cosa del moll de l’os dels drets fonamentals, o que el cas dels catalans continuarà essent una penosa nosa. Perquè tothom sap, en el fons, que desviar-se del catàleg d’obligacions de la Troika, porta a l’estrangulament. Dubtem, doncs, que, com s’ha especulat, estiguem davant del final del bipartidisme, del naixement d’una nova era o davant d’una nova transició.

I l’escepticisme té la seua arrel en el fet que els grans desafiaments que té plantejats Espanya no es podran afrontar sense majories i en alguns casos molt qualificades: la reforma de la Constitució, el referèndum català, la creació d’ocupació i de qualitat, la pervivència de les pensions, el pagament del deute, la gestió de la immigració, la batalla contra violència de gènere i tota mena de violències, el dret a l’habitatge, l’abandonament escolar, la lluita contra la pobresa i la desigualtat social i la corrupció, les infraestructures estratègiques, el canvi climàtic, el finançament autonòmic, la gestió de rodalies, la inversió en investigació i recerca i en cultura, la reforma de les estructures judicials, el canvi de fus horari, o la reflotació de la classe mitjana. Llegiu-vos els programes!, ens diuen els partits. I és aleshores quan entrem en el túnel de la desconfiança, en el laberint de les promeses incomplertes, en el frau electoral. És quan Kant, que tothom cita però que els candidats reconeixen que no han llegit, entra en joc: una cosa és fenomen i una altra noümen. Molt noümen, però el fenomen està per veure.

9 de desembre del 2015

CRONISTES LOCALS

Admiro els antics i els moderns cronistes locals. Els oficiosos i, àdhuc, els oficialistes, aquells que eren com la veu del seu amo, perquè al capdavall, tot i el seu biaix ideològic, també acabaven deixant constància de les misèries i grandeses locals. Admiro, per tant, les ciutats, els pobles que s’han dotat d’aquests constatadors de les realitats i les seues circumstàncies i que han afaiçonat passats històrics i modelen els dies coetanis dels seus conciutadans. Sóc un admirador de Josep Lladonosa i Pujol, de Llorenç Sánchez Vilanova de La Pobla de Segur o de Miquel Polo de Mollerussa. I naturalment de tots aquells investigadors que s’agrupen en els centres d’estudis comarcans i locals i, per tant, estic molt content que acabi de nàixer el Centre d’Estudis de la Segarra, per impuls de Max Turull i altres entusiastes recercadors d’identitats i de patrimonis col·lectius. I els admiro especialment no només perquè han creat el relat de tot allò que han estat, són i poden ésser les nostres ciutats i tota mena d’agrupacions humanes a l’entorn d’un campanar, d’un cementiri i uns jornals de terra, sinó perquè ho han fet, els que jo he conegut, amb una saludable objectivitat. Però, alhora, amb aquella punta d’orgull de demostrar l’amor al terrer -paisatge, gent, institucions, fets, rituals, tradicions i anècdotes- que t’ha vist néixer i fer-te una persona de profit.

Sense les aportacions de Marià Olives, de Dídac-Joaquim Ballester, de Miquel Ferrer Garcés, el bisbe Josep Messeguer o les recerques de Pleyan de Porta, Roca Florejachs, Frederic Reñé, Enric Arderiu, del treballs del Centre Excursionista, del mateix Josep Lladonosa o dels blogaires d’Altres Històries de Lleida per citar-ne uns quants d’indispensables, a Lleida no tindríem coneixement de res. Possiblement estaríem a les beceroles d’organitzar un museu, un arxiu, una biblioteca i d’escriure alguna història. N’hi hauria d’altres? Possiblement, però l’important és que de ben prompte es tingué la consciència que per saber hom, com a societat, com a individus, s’havia de preocupar i ser capaç de saber. No perquè interessés expressament a les institucions polítiques. No perquè aquestes en tinguessin el mandat legal. Tanmateix benvingudes han estat i són quan aquestes, com el municipi d’Alguaire en el marc del patronat Josep Lladonsa, promouen premis d’Història local.